Кращі практики відновлення об'єктів культурної спадщини в країнах, які постраждали від війни та стихійних лих

Кращі практики відновлення об'єктів культурної спадщини в країнах, які постраждали від війни та стихійних лих

У світі, де конфлікти та стихійні лиха стають все частішими викликами, збереження культурної спадщини набуває особливого значення. Україна, яка зараз стоїть перед безпрецедентним завданням відновлення своїх історичних та культурних скарбів після російської агресії, не самотня у цьому випробуванні. Історія знає чимало прикладів, коли країни, пройшовши крізь війни та катаклізми, знаходили сили та ресурси для відродження своєї культурної ідентичності.

Від відбудови старого мосту в Мостарі після Боснійської війни до реставрації храмів Ангкор-Вату в Камбоджі - кожен такий проект є не лише технічним викликом, але й символом незламності людського духу. Саме такі приклади демонструють, як через відновлення культурної спадщини нації загоюють рани минулого і будують мости у майбутнє.

Для України, яка зараз бореться за збереження своєї культурної спадщини в умовах війни, досвід інших країн може стати безцінним ресурсом. Вивчення міжнародних практик дозволить не тільки ефективніше планувати процес відбудови, але й уникнути потенційних помилок, зберігаючи автентичність та історичну цінність об'єктів. Досвід таких країн, як Сирія, Ірак, Боснія і Герцеговина, демонструє, що руйнування культурної спадщини може бути як наслідком "супутніх збитків", так і цілеспрямованою стратегією агресора, спрямованою на деморалізацію та знищення культурної ідентичності народу. Прикладом такої цілеспрямованої руйнації є дії ІДІЛ в Іраку, зокрема знищення експонатів музею в Мосулі та руйнування древніх міст Німруд, Хорсабад і Хатра.

Проте історія також знає приклади успішного відродження культурної спадщини після конфліктів. Відбудова Старого мосту в Мостарі та реставрація храмів Ангкор-Вату в Камбоджі стали символами незламності людського духу та здатності націй загоювати рани минулого через відновлення своїх культурних скарбів.

ЮНЕСКО активно працює над питанням відновлення культурної спадщини в умовах конфліктів і стихійних лих, розуміючи його критичну важливість для відновлення соціальної тканини і національної ідентичності. В умовах, коли культурні об'єкти часто стають мішенями руйнування, відновлення цих пам'яток має не лише технічне, але й глибоко символічне значення для постраждалих громад. ЮНЕСКО реалізує безліч ініціатив у цій сфері, співпрацюючи з міжнародними партнерами та місцевими громадами, щоб забезпечити відновлення та збереження культурної спадщини по всьому світу.

ГО “Антикорупційний штаб” пропонує ознайомитися з деякими успішними кейсами відновлення культурної спадщини, які можуть слугувати корисними уроками та натхненням для подальших зусиль у відбудові.

Мостар, Боснія і Герцеговина: відновлення Старого мосту

Після Боснійської війни Старий міст у Мостарі, який був знищений в 1993 році, став символом відновлення та примирення. Відбудова мосту, яка завершилася у 2004 році, стала знаковим проектом не тільки для міста, а й для всього регіону. Проект включав використання традиційних матеріалів і методів будівництва, що дозволило зберегти автентичність архітектурного об'єкта. Мостарський міст демонструє, як відновлення культурних пам'яток може служити як каталізатором для соціального та економічного відновлення.

Ангкор-Ват, Камбоджа: реставрація храмів

Ангкор-Ват, один з найважливіших археологічних об'єктів у світі, постраждав від часів громадянської війни в Камбоджі. Реставраційні роботи, що розпочалися в середині 1990-х років, були масштабними і тривалими. Міжнародні експерти разом з місцевими фахівцями працювали над відновленням храмів, враховуючи як традиційні методи, так і новітні технології для збереження деталей та структурної цілісності. Цей проект демонструє важливість міжнародної співпраці та використання комплексних підходів для відновлення культурних пам'яток.

Сирія та Ірак: відновлення культурної спадщини в умовах конфлікту

В умовах тривалих конфліктів в Сирії та Іраку, знищення культурної спадщини стало частиною стратегії агресорів. Міжнародні організації, такі як ЮНЕСКО, активно працюють над відновленням постраждалих об'єктів, таких як древнє місто Пальміра в Сирії і музей у Мосулі в Іраку. Проекти відновлення тут включають не тільки фізичну реконструкцію, але й культурне і соціальне відновлення, що включає створення програм для освіти та залучення місцевих громад до процесу відновлення. Це підкреслює важливість інтеграції культурного відновлення в ширші стратегії відновлення постконфліктних суспільств.

Японія: відновлення після стихійних лих

Японія, постраждавши від численних стихійних лих, таких як цунамі 2011 року, також має значний досвід у відновленні культурної спадщини. Відновлення традиційних будівель, таких як храми та святині, було частиною ширшого процесу відновлення, що включав як матеріальні, так і нематеріальні аспекти культури. Японський підхід до відновлення включає використання сучасних технологій для забезпечення стійкості до майбутніх природних катастроф, що може бути корисним для інших країн, які стикаються з подібними викликами.

Важливим та досить дискусійним питанням у контексті оцінки руйнувань, є питання супутних збитків. Супутні збитки, або колатеральні втрати, у контексті культурної спадщини - це непередбачувані руйнування історичних та культурних об'єктів, які відбуваються в ході військових дій, але не є їхньою прямою метою. Даний феномен заслуговує на особливу увагу, оскільки часто призводить до значних і невиправних втрат культурного надбання. У ході бойових дій історичні будівлі, музеї, архіви та інші об'єкти культурної спадщини можуть опинитися під загрозою через їхнє розташування поблизу військових цілей. Наприклад, під час конфлікту в Сирії значна частина стародавнього міста Алеппо, об'єкта Світової спадщини ЮНЕСКО, була зруйнована внаслідок бомбардувань, які не були спрямовані безпосередньо на культурні пам'ятки. За оцінками, до 70% історичної забудови міста зазнало пошкоджень.

Супутні збитки можуть виникати і через використання важкої військової техніки в міських умовах, вібрації від вибухів, пожежі, що поширюються на історичні квартали. Крім того, в умовах хаосу війни зростає ризик мародерства та незаконного вивезення культурних цінностей. Важливо відзначити, що іноді агресори можуть використовувати поняття "супутніх збитків" як прикриття для навмисного знищення культурної спадщини, намагаючись уникнути відповідальності за військові злочини.

У контексті України проблема супутніх збитків стоїть особливо гостро, враховуючи багатство її культурної спадщини та інтенсивність бойових дій. Тому важливо не лише документувати такі випадки, але й розробляти стратегії превентивного захисту культурних об'єктів, включаючи їх фізичне укріплення, створення детальних цифрових копій та евакуацію найцінніших артефактів у безпечні місця.

Громадська організація “Антикорупційний штаб”, у рамках проведення аналітичної роботи, звертає особливу увагу на питання евакуації культурних цінностей під час збройних конфліктів, зокрема в Україні, де ситуація ускладнюється інтенсивними бойовими діями. На основі отриманих даних від ОДА можна стверджувати, що евакуація культурних цінностей здійснюється не у всіх областях і має різний рівень організації в залежності від ситуації на місцях.

Ось результат аналізу по областях, де проведено евакуацію культурних цінностей:

  1. Запорізька ОДА: Евакуйовано понад 42 тис. предметів основного фонду музеїв, включаючи цінні видання обласної бібліотеки.

  2. Одеська ОДА: У 2022-2024 роках найбільш цінні музейні предмети з основних музеїв були евакуйовані в більш безпечні місця.

  3. Луганська ОДА: Частково евакуйовані колекції та документація з двох музеїв (Новоайдарського та Лисичанського) до інших музеїв України.

 

Вивчення міжнародного досвіду відновлення культурної спадщини після конфліктів та стихійних лих дозволяє виділити кілька ключових аспектів, які вже завтра стануть підґрунтям для відновлення нашої країни. Першим кроком у процесі відновлення зазвичай є ретельна документація та оцінка пошкоджень. Використання сучасних технологій, таких як 3D-сканування та дрони, дозволяє створити детальні цифрові копії об'єктів, що є критично важливим для їх подальшої реставрації. Наприклад, після руйнування ІДІЛ стародавнього міста Пальміра в Сирії, міжнародні експерти використовували фотограмметрію для створення точних 3D-моделей зруйнованих пам'яток.

Наступним важливим аспектом є визначення пріоритетів відновлення. Практика показує, що процес повинен враховувати не лише історичну та культурну цінність об'єктів, але й їхнє значення для місцевих громад. Успішним прикладом такого підходу є відбудова Старого мосту в Мостарі, яка стала символом примирення та відновлення міжетнічних зв'язків у пост-конфліктній Боснії і Герцеговині.

Залучення міжнародної експертизи та фінансування є критично важливим для масштабних проектів відновлення. ЮНЕСКО часто відіграє ключову роль у координації таких зусиль, як це було у випадку з реставрацією храмового комплексу Ангкор-Ват у Камбоджі. Цей проект також демонструє важливість довгострокового планування та сталого розвитку - відновлення Ангкор-Вату не лише зберегло визначну пам'ятку, але й створило економічні можливості для місцевого населення через розвиток туризму.

Важливо також враховувати етичні аспекти реставрації. Дилема між відновленням "як було" і адаптацією до сучасних потреб часто викликає дискусії. Підхід "краще, ніж було", застосований при відбудові Варшави після Другої світової війни, показує, як відновлення може стати можливістю для покращення міського середовища при збереженні історичного характеру.

Використання інноваційних методів та матеріалів може значно прискорити процес відновлення та зробити об'єкти більш стійкими до майбутніх загроз. Наприклад, при реставрації Фрауенкірхе в Дрездені були використані оригінальні камені, знайдені серед руїн, у поєднанні з новими матеріалами, що дозволило зберегти автентичність будівлі та одночасно зміцнити її конструкцію.

Нарешті, важливо розглядати відновлення культурної спадщини не як ізольований процес, а як частину ширшої стратегії пост-конфліктного відновлення та розвитку. Інтеграція відреставрованих об'єктів у сучасний контекст, створення навколо них освітніх та культурних програм може сприяти соціальній згуртованості та економічному відродженню постраждалих регіонів.

 

Фотоматеріали

  • Кращі практики відновлення об'єктів культурної спадщини в країнах, які постраждали від війни та стихійних лих
  • Кращі практики відновлення об'єктів культурної спадщини в країнах, які постраждали від війни та стихійних лих
  • Кращі практики відновлення об'єктів культурної спадщини в країнах, які постраждали від війни та стихійних лих

Читайте також

  • Держаудитслужба підтвердила наявність порушень у тендері, через який втрачено 1,8 млн.грн.
    Держаудитслужба підтвердила наявність порушень у тендері, через який втрачено 1,8 млн.грн.

    Державна аудиторська служба підтвердила наявність тендерних порушень, через які вже втрачено близько 1,8 млн. грн. бюджетних коштів. Антикорупційний штаб Києва вже писав про численні порушення на одному з тендерів від  Кремінської міської ради, що на Луганщині. Нагадаємо, що в жовтні 2016 року, вище згадана, Кремінська міськрада провела тендер на реконструкцію системи водопостачання. Переможцем виявилася компанія ТОВ "Домінант Траст Сервіс" із найвищою ціновою пропозицією – 3,9 млн. грн. В цей же час, на тендері брало участь ще 10 інших компаній, пропозиції яких було відхилено з різних причин: – замовник вимагав від учасників надання ліцензії на провадження господарської діяльності у будівництві, однак рівень складності заявленого об’єкту не вимагав наявність такої ліцензії.

  • Держаудитслужба проведе перевірку реконструкції котельні
    Держаудитслужба проведе перевірку реконструкції котельні

    Чиновники у Верхньому Рогачику хотіли нажитись на реконструкції шкільної котельні. Антикорупційний штаб оскаржив закупівлю в Держаудитслужбу.   3 жовтня 2016 року КУ «Верхньорогачицький районний центр по обслуговуванню закладів освіти» оголосила закупівлю «Реконструкція котельні загальноосвітньої школи, с. Первомаївка і Верхньорогачицького району Херсонської області /монтажні роботи/»  з очікуваною вартістю 1 026 268 грн. 11 жовтня 2016 року було проведено аукціон, за результатами якого перемогу отримала компанія ПП «РИК» з найдорожчою ціновою пропозицією – 1 026 267,60 грн. Слід відзначити, що пропозиція ПП «РИК» у ході аукціону залишилась незмінною. 20 жовтня замовник оприлюднив повідомлення про намір укласти договір з ПП «РИК».

  • Аудиторська служба перевірить закупівлю бензину
    Аудиторська служба перевірить закупівлю бензину

    Антикорупційний штаб виявив чергову спробу дніпропетровських чиновників «наваритися» на закупівлі бензину. Держаудислужба вже відреагувала на звернення Антикорупційного штабу. 4 жовтня 2016 року Дніпропетровське обласне комунальне підприємство «Спецавтобаза» оголосило закупівлю талонів на бензин А-95 з очікуваною вартістю 137 250 грн. 13 жовтня 2016 року було проведено аукціон, за результатами якого від учасників були отримані наступні пропозиції: ТОВ «Торговий дім «Нєфтек» - 124 363,75 грн. , ТОВ «Східна нафтогазова компанія» - 124 989 грн. та ТОВ «Пром Гарант Плюс» - 131 150 грн. Переможцем була обрана компанія із найдорожчою ціновою пропозицією -  ТОВ «Пром Гарант Плюс», яка жодного разу не понизила свою цінову пропозицію в ході аукціону. Натомість дешевші пропозиції інших компаній безпідставно було відхилено замовником.

  • Викрили схему по закупівлі шкільних вікон
    Викрили схему по закупівлі шкільних вікон

    Чиновники Печерської РДА обрали найдорожчу цінову пропозицію від компанії, яка не виконала роботи до кінця. Антикорупційний штаб вже оскаржив закупівлю. У березні 2016 року Управління житлово-комунального господарства та будівництва Печерської РДА оголосила тендер на капітальний ремонт (заміну вікон) в школі № 134, iменi Ю. Гагарiна на вулиці Печерський узвіз, 13-а. Очікувана вартість – 1 млн. грн. Участь у тендері взяли 4 компанії з такими ціновими пропозиціями: ТОВ Промбуд-Пласт – 599 999 грн. , ТОВ «Будівельна інвестиційна компанія «Новобуд» - 600 000 грн. , ТОВ «Каскад-СД» - 627 303 грн. та ТОВ «Укрмонтажлюкс» - 949 985 грн. За дивним збігом обставин, чиновники печерської РДА визначили переможцем компанію з найвищою ціновою пропозицією – ТОВ  «Укрмонтажлюкс».

  • #едекларації сильного та незалежного з причіпом
    #едекларації сильного та незалежного з причіпом

    Рибинський Андрій Ігорович, головний державний інспектор відділу митного оформлення №2 митного посту “Столичний” Київської міської митниці ДФС має суттєву різницю між наявними активами та доходами. За 2016 рік та 4 місяці цього року заробив 80 тис грн, при цьому задекларував земельну ділянку 1587 кв м у с. Стоянка під Києвом (там купа дорогих дач і дуже дорога земля), там же - недобудований будинок на 250 кв м та причіп, при тому, що жодного атомобіля у декларації не зазначено. Андрій Ігорович також зазначив, що фактично проживає у Києві, однак не вказав жоден об'єкт нерухомості в оренді чи на іншому праві користування у Києві. У пана Рибинського сім'ї немає, тому перевести на когось стрілки буде складно. І взагалі, з наступної декларації кудись пропав недобудований будинок під Києвом.

  • Лайфак від київського прокурора як дешево купити машину
    Лайфак від київського прокурора як дешево купити машину

    Поки на травневих святах всі їли шашлички, Євген Олександрович Шаповалов, прокурор Прокуратури міста Києва, придбав собі авто Honda Accord 2008 року випуску за супер вигідною ціною - всього 149 000 грн!За нашим попереднім аналізом, ринкова ціна такої моделі авто становить щонайменше 190 341 грн, а взагалі такі автомобілі коштують більше 300 000 грн. Іншими словами - прокурор Євген купив авто із суттєвою знижкою, що є порушенням обмежень щодо отримання подарунків, бо знижка на авто теж кваліфікується як подарунок. Відповідно до Закону подарунок може бути не дорожче за 3 200 грн, а в цьому випадку маємо різницю близько 41 000 грн. Написали відповідне звернення в НАЗК. Просимо перевірити та притягнути до адміністративної відповідальності, що означає штраф та конфіскація подарунка.  .

×